למצוא ולאבחן מטפל

העריכו את הטיפול שלכם

כל טיפול המתבסס על מחקר מדעי מבוקר, עם מטפל בריא בנפשו, משכיל ומיומן היטב, מוכשר, אחראי ומורשה, יכול להיות התנסות חיובית לאנשים רבים. הוא יכול להיות אפילו הכרחי. להישאר בטיפול למשך זמן משמעותי מבלי לנשור, יכול להיות חיוני לצורך השגת שיפור ארוך-טווח בסימפטומים. כתוצאה מכך, כל מי שנמצא עכשיו בטיפול צריך לשקול בזהירות לפני שהוא מפסיק אותו, לוקח הפסקה או מחליף מטפלים. ההחלטה האם להמשיך בטיפול, להפסיק, או לחפש מטפל אחר היא החלטה אישית. אף אחד אחר לא יכול לעשותה במקומכם. זו אחריותכם לבדוק בזהירות את כישוריו של המטפל, הכשרתו, ניסיונו, רשיונו ואמונותיו, לפני שאתם מתחילים בטיפול, משום שאתם אלה שתחיו עם תוצאות הטיפול.

לרוע המזל, אין כל ערבות לכך שמטפל מסוים הוא בעל ידע מספיק, אחראי או אפילו שפוי. זכותכם ואף חובתכם לבדוק האם הוא בעל תואר אקדמי, ורשיון, אבל תואר ורשיון אינם מבטיחים את איכות הטיפול. (מצד שני, אם למטפל שלכם אין כל תואר אקדמי, ובמיוחד אם אינו מורשה, עליכם להיזהר. מה שהמטפל שלכם אינו יודע יכול לפגוע בכם, ואם מטפל לא מורשה פוגע בכם, אין שום ועדה מקצועית בה תוכלו להתלונן). לרוע המזל – מטפלים המבססים את הטיפול על דעות קדומות, מיתוסים ובורות, אינם מעטים, בדיוק כפי שישנם מטפלים שהם עצמם מעורערים בנפשם.

גרוע מכך, אין אפשרות לצפות מראש האם מטפל מסוים הוא שפוי, בעל ידע, מוכשר, ואחראי. מובן מאליו שמטפל לא כשיר, בור, חסר-אחריות, או עם הפרעה נפשית לא יספר לכם על בעיותיו. מאחר והקשר הטיפולי הוא חסוי, קשה להשיג מידע משמעותי. אפילו אם מטפל הוא גרוע ובלתי אתי במיוחד, רק לעיתים רחוקות בלבד הגישו מטופלים קודמים תלונות בועדות האתיקה, ולאחר שמוגשת התלונה, רק לעיתים נדירות נוקטות וועדות האתיקה בצעדים בזמן.

לכן, אפילו אם בדקתם כמיטב יכולתכם את כישוריו ואמונותיו של המטפל והתחלתם בטיפול, אתם אחראים על הערכה מתמשכת של הטיפול ושל המטפל שלכם כדי להגן על עצמכם. זכרו שטיפול טוב עשוי בהחלט להיות פחות נעים מאשר טיפול גרוע, ושמטפל אשר מאתגר אתכם בשלב מתקדם של הטיפול לקחת אחריות על חייכם, על החלטותיכם ועל עתידכם, עדיף על מטפל שמלמד אתכם להטיל את כל האחריות לבעיותיכם על אנשים אחרים או על עברכם. כמו שכתבה אחת המטופלות:

"רוברט (מטפל טוב) היה חסיד גדול של הגישה הקוגניטיבית בטיפול (גישה המנסה לשנות חלק מדפוסי  החשיבה הקבועים של המטופל), וניסה את זה איתי פעמים אחדות. רוב הזמן התנגדתי לכך כי זה דרש  ממני עבודה קשה על החלק שלי. היה כל-כך הרבה יותר קל להמשיך ולהאשים את הורי בכל הבעיות שלי  עד אין קץ… כל מה שרציתי היה להמשיך ולהתנהג כמו ילדה פגועה, אבל רוברט עודד אותי לגדול  ולהתבגר ולהתחיל לקחת אחריות על חיי."

זכרו שתמיד יש לכם הזכות לבקש חוות דעת נוספת, עם או ללא ידיעתו או רשותו של המטפל שלכם. אם יש לכם ספקות לגבי הטיפול או המטפל הנוכחי, יהיה נבון יותר לבקש חוות דעת נוספת מרופא המשפחה (או ממישהו שהוא יפנה אתכם אליו) מאשר מקולגה עליו ימליץ המטפל שלכם. סביר להניח שמטפל שהוא באמת חסר אחריות, דוגמאטי או לא מתאים, ימליץ על מישהו דומה לו.

הדרך הטובה ביותר להגן על עצמכם היא להיות "צרכנים מודעים".

לשכור או לפטר מטפל

לבחור מטפל זו הרפתקה מדהימה. לא התואר של המטפל ולא זהותו המקצועית, יכולים לנבא את יכולתו. יותר מכך: אי אפשר להתבסס על ההנחה שמטפל מבוגר ומנוסה יותר יהיה בעל יכולת טובה יותר משל מטפל צעיר וחסר ניסיון. מטפלים מנוסים נוטים לדבוק בתבניות נוקשות.

מעבר לכל דבר אחר, התנסויות תחת הדרכה ופיקוח מגדירים את יכולתו של המטפל. ישנם מטפלים שממשיכים לעבוד תחת הדרכה מאורגנת ויעוץ קבוע כל חייהם, למרות שהינם מעטים יחסית. באופן זה הם מגבירים את יכולותיהם לפתח תהליכים טיפוליים מוגדרים היטב. מאחר והדרכה מתמשכת כזו בד"כ מערבת קבוצת מטפלים, הם גם לומדים אחד מהשני. משום שהם נהנים מיותר אובייקטיביות כתוצאה מהאימון שלהם, הם מגיבים יותר ביעילות לצרכי המטופלים שלהם.

בניגוד לכך, מטפל שמעולם לא נצפה בעבודתו ע"י מדריך או קולגות הוא מטפל אשר יכול להסתיר את חוסר יכולתו מאחורי דלתות סגורות. הוא מבין מעט מאוד לגבי חולשותיו – וחוזקו – כמטפל. כתוצאה מכך, הוא לא יודע למה הוא זקוק כדי להגביר את יכולתו הטיפולית. התמחות והדרכה מתמשכת הם המנבא הטוב ביותר להערכת המטפל.

אין סיבה למטופלים להסס לשאול את המטפל על הכשרתו. שאלות כאלה הינן נחוצות ומתאימות. כל מטפל שמסרב לענות עליהן או מגיב מדחייה, הוא מטפל שיש להימנע ממנו.

יכול להיות שחלק מהקוראים נמצאים עכשיו בתוך טיפול, ויצטרכו להתעמת עם הבעיה של הערכת יכולתו של המטפל תוך כדי טיפול. זה קשה במיוחד, משום שלפטר מטפל זו החלטה הרבה יותר קשה מאשר לשכור מטפל.

כל מטופל שתוהה האם המטפל שלו עוזר לו ביעילות, נאבק בתיסכול ובספקות-עצמיים כאשר הוא שוקל את המשך דרכו. כשמטופל מפסיק טיפול אצל מי שהוא חושב לבלתי יעיל או בלתי מתאים, הוא ניצב בפני השאלה מי כן יוכל לעזור לו.

הפרקים הבאים מתוכננים לעזור למטופלים להעריך את הטיפול שלהם ולקבל החלטה. מטופלים לעתיד יכולים אף הם להשתמש בהם כדי לראיין את המטפל הפוטנציאלי, ולהביא אובייקטיביות רבה יותר להתרשמותם מהמטפל. בנוסף לכך, כל מטופל שהחליט לסיים טיפול בלתי מוצלח, יוכל להיעזר בהם כדי למצוא מטפל חלופי.

חשוב לזכור שאתם משתתפים פעילים בכל התהליך הטיפולי. זה אומר שעליכם לבטוח בעצמכם וברגשותיכם גם במהלך בחירת המטפל וגם במשך הטיפול. לפני שאתם בוחרים מטפל, זכרו שאתם צרכנים. אתם מקבלים שרות מבעל מקצוע ויש לכם זכות בחירה לגבי האם אתם רוצים להתחיל בקשר זה. יש לכם הרבה זכויות בקשר, כולל הזכות לערוך חוזה לגבי אופי השרות שאתם רוצים, והזכות לסיים את הקשר בזמן שתחליטו. יש דברים רבים שעליכם לקחת בחשבון ביחס למטפל, כולל התארים, ההסמכה, הערכים שלו וסגנונו, ותנאי התשלום. אלה יכולים לשקף את מדיניות הסוכנות או הקליניקה, או את זו של המטפל עצמו, או את שניהם כאחד. יתכן ותרצו להתייעץ עם יותר ממטפל אחד בטרם תקבלו את ההחלטה, וזו זכותכם.

שאלות שיש לקחת בחשבון כשבוחרים מטפל

  • מה ההכשרה שלך, הניסיון ו/או תחומי ההתמחות? האם יש טכניקות מיוחדות בהן אתה נוקט?
  • האם תדון בתוכנית הטיפולית אתי? מה קורה אם לא נסכים לגבי המטרות?
  • האם יש לך רשיון או הסמכה?
  • לאיזה איגוד מקצועי אתה משתייך?
  • האם אתה מציית לקוד האתיקה המקצועי, ואיזה מהם?
  • האם אי פעם הוגשה נגדך תלונה על התנהגות לא-אתית?
  • מה משך הטיפול אצלך בד"כ?
  • איזו הכשרה ו/או הדרכה מתמשכת אתה מקבל? האם תתייעץ לגבי המקרה שלי עם המדריך (supervisor) שלך?
  • האם אתה מקיים מגע פיזי עם מטופלים? באילו נסיבות?
  • האם אתה חושב שתוכל לעבוד אתי? מדוע?
  • האם אתה מחייב בתשלום עבור הפגישה הראשונית? האם אתה מחייב בתשלום עבור פנייה טלפונית?
  • אתם גם יכולים לשאול שאלות המתייחסות לערכיו של המטפל, ולגישות העשויות להשפיע על הטיפול.  למשל: מהי התייחסותך כלפי לסביות והומוסקסואלים? הפלות? סידורי מגורים לא-מסורתיים?

שאלות לשאול את עצמכם לאחר המפגש עם המטפל

  • האם הרגשתם שהוא מכבד אתכם?
  • האם הרגשתם שהוא מקשיב ומבין?
  • האם הרגשתם בטוחים?
  • האם הרגשתם נוח באווירת חדר הטיפולים?
  • האם המטפל היה ישיר או מתחמק? האם הייתם מרוצים מתשובותיו לשאלותיכם?
  • האם נוח לכם עם הערכת המטפל לגביכם ועם התכנית הטיפולית?

מגילת הזכויות של המטופל

יש לכם הזכות:

  • לקבל יחס של כבוד.
  • לסרב לטיפול או לגישה טיפולית ספציפית.
  • לשאול שאלות בכל עת.
  • לדעת עד כמה המטפל נגיש עבורכם, או מהי תקופת ההמתנה.
  • לקבל אינפורמציה מלאה לגבי התשלום, אופן ביצועו, ואפשרות קבלת החזרים מהביטוח הרפואי שלכם.
  • לבחור את סגנון החיים שלכם ולזכות להתייחסות מכבדת של המטפל.
  • לקבל אינפורמציה מלאה לגבי תחומי ההתמחות של המטפל והמגבלות שלו.
  • לקבל אינפורמציה מלאה על האורינטציה הטיפולית של המטפל ועל כל טכניקה טיפולית על פיה הוא  נוהג לעבוד בד"כ.
  • לקבל אינפורמציה מלאה על הדיאגנוזה שלכם.
  • להתייעץ בכמה מטפלים שתרצו עד שתבחרו באחד עמו אתם מרגישים שתוכלו לעבוד.
  • להיות במסגרת בטוחה, נטולת כל פגיעה פיזית, מינית או מילולית.
  • לדבר על כל חלק מהטיפול עם כל מי שתבחרו, כולל עם מטפל אחר.
  • לשאול שאלות על ערכיו של המטפל, רקעו, וגישות רלוונטיות לטיפול שלכם; ולקבל תשובות מכבדות.
  • לבקש שהמטפל יעריך את התקדמות הטיפול.
  • לקבל אינפורמציה מלאה לגבי גבולות החסיון, ועם מי ובאילו נסיבות המטפל יכול לדון במקרה שלכם.
  • לקבל את מלוא האינפורמציה לגבי מידת השימוש בסיכום בכתב או הקלטות של הטיפול שלכם, ולדעת האם תהיה לכם גישה לחומר.
  • להפסיק את הטיפול בכל זמן.
  • לחשוף רק את האינפורמציה האישית שאתם בוחרים לחשוף, ולסרב לענות לשאלות אם זה מה שאתם בוחרים.
  • לבקש מהמטפל סיכום בכתב של הטיפול (לאחר שתחתמו על הסכמתכם). יתכן ותדרשו לתשלום נוסף עבור שרות זה.
  • לראות את הסיכומים בתיקכם האישי עפ"י בקשתכם, במידה והחוק מאפשר זאת.

כלים להערכת הטיפול

הערה: הפרק הבא לקוח מתוך האתר http://www.mirror-mirror.org/therapist.htm שעניינו הפרעות אכילה, אבל הוא עשוי לעזור לכל מי שמחפש מטפל ראוי וטוב, או זקוק לכלים להערכת הטיפול.

אם אתם סובלים מהפרעת אכילה, חשוב לחפש ולמצוא עזרה של מטפל מקצועי ראוי. האהבה והתמיכה של הקרובים לכם הינה חשובה, אבל חשוב לא פחות שיהיה אדם מקצועי שיעזור לכם. תהליך ההחלמה הוא קשה מכדי לעבור אותו לבד, ועזרה מקצועית יכולה לעשות הבדל גדול במאבק שלכם. מציאת מטפל מתאים יכולה לקחת זמן, אתם עשויים לעבור אצל אחדים, אבל אל תיכנעו. אתם תמצאו מישהו שנכון לכם.

למטה יש רשימה של דברים שעליכם לשים לב אליהם ולחפש אותם בזמן שאתם בוחרים מטפל. אם אתם כבר בתהליך טיפולי, אבל אינכם בטוחים שהמטפל שלכם הוא הוא המתאים לכם, רשימה זו תוכל להועיל גם לכם.

  • בחרו מטפל שעמו אתם חשים בנוח. אם אינכם חשים בנוח, קרוב לודאי שלא תהיו מוכנים להיפתח  בפניו בנושאים אישיים.
  • בחרו מטפל שאינו מפגין יותר מדי חשיבות-עצמית. התנהגות פחות פורמלית ויותר יומיומית תגרום  לכם לחוש יותר בנוח.
  • בחרו מטפל שמתייחס אליכם כאל שווים ואינו מתנהג כאילו אתם חולים או בלתי יציבים.
  • בחרו מטפל שמוכן להקשיב לרעיונותיכם ולמחשבותיכם ולא בזה שמשוכנע שהוא היחיד שמבין ויודע  מה הדרך הנכונה עבורכם.
  • בחרו מטפל שרוצה לעזור לכם, מוכן ללמוד ולהכיר את הבעיה הספציפית שלכם, ואינו מעמיד פנים  או מתיימר לדעת בדיוק כיצד אתם מרגישים.
  • בחרו מטפל שיקדם בברכה – וכמובן רק על-פי בקשתכם – פגישה/ות עם בני משפחה, ידידים, ואנשים  משמעותיים אחרים בחייכם.
  • בחרו מטפל שלא יתרגז אם לא תסכימו איתו, ובמקום זה יעודד אתכם לבטא את עצמכם כשיתעוררו  חלוקי-דעות ביניכם.
  • בחרו מטפל שיכול להודות בטעותו ולהתנצל.
  • בחרו מטפל שמאמין למה שאתם מספרים לו, שלעולם אינו מפחית בערך התנסותכם ותמיד מכבד את רגשותיכם.
  • בחרו מטפל שלא ינסה להכריח אתכם לדבר על דברים שעדיין אינכם מוכנים להם.
  • בחרו מטפל שאינו מבזבז זמן בדיבורים על בעיותיו שלו. השיחות הן עבורכם, לא עבור המטפל שלכם.
  • בחרו מטפל שאינו מצפה מכם לא לחברות ולא ליחסי-מין.
  • בחרו מטפל שיכול להיות נגיש לכם בזמן משבר.
  • בחרו במטפל שמוכן ורוצה לדון עמכם בבעיות העלולות להתעורר ביניכם במסגרת יחסי מטפל/מטופל.
  • בחרו במטפל שאף פעם לא יגרום לכם להרגיש שאתם כשלון או יביא אתכם להאמין שהוא מאוכזב מכם  אם אתם בקטע של נסיגה.

פנייה למטופלים / למטפלים

למטופלים

קבלת ההחלטה לפנות לעזרה ולהתחיל טיפול יכולה להיות קשה ביותר. זו הסיבה מדוע כל-כך חשוב שתבחרו מטפל שיהיה נכון לכם. לפעמים אתם נכנסים לטיפול ומאמינים שהמטפל יודע הכל ואתם חייבים לעשות בדיוק כפי שהוא אומר, כי הוא מה שנקרא "מקצועי". אתם נוטים להאמין שהוא טוב מכם ויודע יותר מכם. האמת היא, שאתם הנכם המומחים בכל מה שנוגע לחיים שלכם. לרוע המזל, לא נדיר להיתקל במטפלים בעלי נטיה להתייחס אליכם כאילו שאתם בלתי יציבים, מטפלים שיסרבו להקשיב למה שיש לכם לומר. רק משום שאתם במצוקה זה עדיין לא אומר שאינכם יודעים על מה אתם מדברים. אתם אנשים אינטיליגנטים, ויש לכם הזכות המלאה לא להסכים עם מטפל שמנסה לגרום לכם לעשות דברים שאינכם מסכימים עמם, ויש לכם הזכות לתת ביטוי להרגשות שלכם ולרצונות שלכם. המטפל נמצא שם עבורכם והוא אמור לעבוד אתכם. הוא אינו אמור לשלוט בחייכם ולהורות לכם כיצד לחיות אותם. רבים מנפגעי טראומה הם אנשים מאוד לא אסרטיביים ונוטים לרצות את האחרים. הם נוטים להישאר עם מטפלים שגורמים יותר נזק מתועלת, ומאמינים שזו אשמתם שאינם מתקדמים. אפילו אם עמוק בתוכם הם יודעים שעליהם לדרוש מהמטפל הנוכחי לשנות את גישתו, או להחליף מטפל, הם פוחדים לקבל החלטה ולעשות זאת בגלל ההערכה העצמית הנמוכה שלהם. מה שעומד בבסיס הפחד הוא המחשבה שמאחר והמטפלים הינם הסמכות ה- "מקצועית", הם לבטח יודעים הכי טוב. לי עצמי לקח לא מעט זמן, אבל בסוף קלטתי שהעובדה שיש להם כל מיני ראשי תיבות אחרי שמם, אינה אומרת בהכרח שהם ראויים לכך. אם אתם בטיפול אצל מטפל שאינו עוזר לכם, אל תפחדו לעזוב ולחפש מישהו מתאים יותר. אתם צריכים לעשות מה שנכון לכם ומה שטוב ביותר להחלמתכם. יש מטפלים נפלאים שיכולים לעזור לכם ויעשו זאת, כל עוד תאפשרו להם. לא לכל המטפלים יש גישה זהה, ומאחר ואנחנו שונים אחד מהשני, ולא כולנו מחלימים באותו אופן, אנחנו צריכים למצוא מטפל שהגישה שלו עובדת עבורנו, נכונה לנו ועוזרת לנו. אם קרה ולא הרגשנו נוח או נפגענו ע"י המטפל הראשון, זה עלול לרפות את ידינו, ויכול להיות שנפחד לנסות שוב. חשוב מאוד שכן תנסו משום שבסופו של דבר תמצאו את המטפל הראוי והנכון לכם. אני עברתי מספר מטפלים והיה זמן שרציתי להרים ידיים, אבל לא ויתרתי והגעתי לשני אנשים מופלאים שעזרו לי רבות. יש שם מטפלים מעולים ואתם תמצאו אחד. רק אל תפסיקו לחפש.

למטפלים

בכל הנוגע לאנשים שבאים אליכם לטיפול, אתם נמצאים בעמדה חשובה ביותר. מאחר וחלקם אינם נותנים אמון באנשים, תהיו בודאי הראשונים בהם הם ילמדו לבטוח. חשוב מאוד שלא תמעלו באמון הזה. ייקח להם זמן רב ללמוד לבטוח בכם, ואם תשברו את האמון שלהם, קרוב לודאי שהם לעולם שוב לא יבטחו בכם או באף אחד אחר. חלקם אנשים רגישים ביותר, הקולטים מהר מאוד רגשות ותחושות שמעבר למילים הנאמרות. אם אתם מתייחסים אליהם כאל בלתי יציבים או תופסים אותם כחולים, הם יקלטו זאת במהירות והדבר רק יגרום להם לחוש גרוע יותר לגבי עצמם.

אנחנו במצוקה וזקוקים לעזרה, אבל אנחנו אנשים אינטיליגנטים, וחשוב שלא תתייחסו אלינו כאל ילדים קטנים. אנחנו גם מסוגלים לקבל החלטות הקשורות לחיי היומיום שלנו. בטיפול אנחנו רוצים שמישהו יעזור לנו להביט פנימה לתוך עצמנו ולגלות מדוע אנחנו נוהגים ומרגישים כפי שאנחנו נוהגים ומרגישים. אנחנו זקוקים למישהו שיאזין לנו, יתמוך בנו ויעזור לנו לראות שאנחנו יכולים לצאת מהמצוקה. אנחנו רגישים, ולכן חשוב ביותר שתהיו זהירים במה שאתם אומרים לנו. תוודאו שאתם מסבירים את עצמכם בבהירות כך שלא נרגיש שעשינו משהו רע. כמו כן חשוב מאוד שתהיו ישרים איתנו ותתכוונו באמת למה שאתם אומרים. אם אתם אומרים דברים שאינכם מתכוונים להם, או משנים את דעתכם מאוחר יותר, אתם עלולים לגרום לנזק רב ולפגוע בנו. אם זה יקרה, לחלקנו יש נטייה להאשים את עצמנו, אפילו שהשגיאה היתה שלכם, וחלק אף ינסו להעניש את עצמם מתוך אמונה שזה מה שמגיע להם. אם אתם מחליטים לנסות גישה או טכניקה חדשה, עליכם לדון בכך קודם כל איתנו. חשוב מאוד שנרגיש שיש לנו אפשרות בחירה בכל מה שנוגע לטיפול שלנו, ושמקשיבים למה שיש לנו לומר. אני חושבת שהדבר שעזר לי ביותר הוא שהיתה לי מטפלת שהקשיבה לי, תמכה בי ומעולם לא גרמה לי לחוש שאני כישלון, גם לא ברגעים הקשים. אנחנו זקוקים למטפלים שיהיו חיוביים כלפינו, לא שליליים. זה גם מאוד חשוב שמטפלים, בעיקר אלה שעובדים במרפאות, יזכרו שאנחנו שונים אחד מהשני ולא מחלימים באותו אופן או באותו קצב. למרפאות רבות יש תכניות טיפוליות שאינן בהכרח מתאימות לכל אחד. אני סבורה שחשוב קודם כל לדבר עם המטופל ואח"כ לדון בדרכי טיפול שיתאימו לו באופן אישי. אחרי שהייתי שלוש שנים בטיפולים שלא קידמו אותי במאום, הדבר היחידי שאזכור לתמיד הוא הפגישה הראשונה עם המטפל איתו נשארתי. בסופה של הפגישה הראשונה הוא אמר לי: "אני רוצה לראות אותך פעם נוספת, ואז את תוכלי לקבל החלטה אם ברצונך להמשיך איתי או לא". במשך שלוש שנים, אף אחד שטיפל בי מעולם לא איפשר לי לקבל איזושהי החלטה הנוגעת להחלמתי. זה ממש חשוב שתאפשרו למטופלים שלכם לקבל החלטות, אל תנסו להכריח אותם ללכת בדרך הנראית לכם כנכונה, והקשיבו תמיד למה שיש להם לומר. למעשה אתם עשויים לגלות שאתם יכולים ללמוד מאיתנו, אם רק תיקחו את הזמן להקשיב.

קטע זה לא נועד להעליב אף אחד שעובד בתחום בריאות הנפש, ואני מקווה שלא אמרתי משהו שיגרום למישהו להיפגע. ישנם הרבה מטפלים ממש טובים, שעושים עבודה נהדרת. כפי שאמרתי קודם, התמזל מזלי לעבוד איתם על עצמי. אבל, מניסיוני ומניסיונם של מאות אנשים איתם דיברתי, ישנם גם מטפלים שאכן חייבים להשתנות.

 

למצוא מטפל שמתמחה בחרדות ובפוסט טראומה

הערה: הקטע הבא (לקוח מתוך http://www.sover.net/~schwcof/diagnose.html) מתייחס לטיפול בחרדות ופוסט-טראומה, אבל הוא נכון לגבי כל תחום ספציפי אחר:

ברוב המקרים, מרכזים לטיפול בחרדות ופוסט-טראומה קיימים רק בערים הגדולות. זה אומר שרוב האנשים יצטרכו לפנות לטיפול פרטי. אבל גם אם אתם מחפשים טיפול במרכז טיפולי, תעמדו בפני שאלות דומות לגבי התאמת המטפל.

ראשית זכרו שלא כל המטפלים מכירים ויודעים לטפל במקרים של חרדות ופוסט-טראומה. ומשום שהם רק בני-אדם, רק מעטים מביניהם יודו בחוסר הכשרה מתאימה. אם לא תשאלו ישירות לגבי ניסיונו של המטפל עם הבעיה הספציפית שלכם, קרוב לודאי שהתוצאה תהיה שתזכו לטיפול מדרגה שניה במקום זה שאתם ראויים לו. בנוסף לכך זכרו שאנשים שנמצאים בסערה רגשית מסוגלים רק לעיתים נדירות לאבחן בקור ובאובייקטיביות את עצמם (למרות שלרוב הם במצב טוב כדי להביא אינפורמציה משמעותית על עצמם). לכן, בפגישה הראשונה, במקום להביא למטפל את האבחנה האישית שלכם, ואח"כ לבדוק את ניסיונו בעבודה עם סוג זה של אבחנה, תארו למטפל רשימת סימפטומים מקיפה ככל האפשר. לאחר מכן אפשרו למטפל לקבוע את האבחנה. אם אתם מופתעים מאבחנתו, אתם יכולים לבקש הסבר. וזכרו, אתם תמיד יכולים לקבל חוות דעת נוספת.

למצוא ולהעריך מטפל

פעמים רבות רופא המשפחה יפנה אתכם למטפל שהוא מכיר אישית. ההפנייה לא נעשית על סמך היכרות עם יכולתו הטיפולית, אלא מבוססת על היכרות אישית או הסכם הפניות הדדי או מיקום גיאוגרפי (כמו עבודה באותו בניין). הדרך הטובה ביותר לאתר מטפל מתאים היא דרך המלצה של מישהו שיש לו בעיה דומה לשלכם וניסיון טוב עם מטפל מסוים. מאחר שאין זה סביר ביותר שמישהו ממכריכם יהיה עם בעיה דומה ויהיה מוכן לספר לכם על הטיפול שלו, טוב שתהיינה לכם אופציות נוספות. לאיגודים מקצועיים בתחום בריאות הנפש יש רשימות הפנייה של מטפלים מוסמכים. למשל, אתם יכולים לפנות לארגון הפסיכיאטרים, הפסיכולוגים, העובדים הסוציאליים או היועצים. לכל אלה יש יתרון שהם יכולים לעזור לכם לעשות התאמה בין סוג הבעיה הספציפי שלכם, לבין מומחיותו של המטפל. אם הוגשה תלונה כלשהי כנגד המטפל, האיגוד המקצועי עוזר ליישב את המחלוקת. אם הבעיה עקבית או חמורה, המטפל יוצא מהרשימה.

אל תקבלו את המטפל הראשון עמו אתם מדברים. חכו לפחות לשלושה מטפלים שיחזירו לכם טלפון. העובדה שהמטפל חזר אליכם במהירות אינה מרמזת כשלעצמה שהוא מטפל טוב. יכול להיות שעדיף לפנות למטפל עסוק ופופולרי. בכל מקרה, אם מטפל כן חוזר אליכם מהר, אין זה מצביע על שום דבר רע. תנו לעצמכם ימים אחדים ודברו עם שלושה מטפלים לפחות, והעריכו את הרגשתכם בשיחות הטלפוניות עמם.

לפני שאתם מתקשרים למטפל, ראשית עליכם להחליט אם אתם מעונינים במטפל גבר או אישה. אם אתם מודאגים לגבי הטיפול, החליטו על מינו של המטפל בהתאם לעם מי אתם מרגישים יותר בנוח. שנית, החליטו כמה הנכם יכולים להרשות לעצמכם להוציא על תשלום למטפל.

מה לבדוק בשיחת הטלפון הראשונה

שאלו את המטפל המיועד אם יש לו דקות אחדות לשוחח עמכם על הטיפול. אם הוא אינו פנוי כרגע, שאלו מתי זמן מתאים יותר להתקשר. אם אתם מגלים שהוא יותר מדי עסוק בשביל שיחת ההיכרות הקצרה הזו, כדאי שתשאלו אם הוא מקבל מטופלים חדשים, ומתי יכולה להיערך פגישתכם הראשונה. אם התאריך רחוק מדי ואתם מרגישים זקוקים לפגישה מיידית, בקשו הפנייה למטפל אחר. זמן ההמתנה בד"כ הוא בסביבות שבוע, אם כי לעיתים, אצל מטפל מאוד עסוק זה עשוי להגיע לשישה חודשים. לכן בדקו זאת עם המטפל.

 

מה ציפיות המטפל מכם?

  1. הופיעו בזמן. שלא כמו רופאים אחרים שעשויים לתת לכם להמתין לפגישה או שיקבלו אתכם אפילו  אם תגיעו מאוחר, למטפל יש שעה מוגדרת שמורה עבורכם. אם תאחרו, תפסידו חלק מהזמן שנשמר  עבורכם. אין למטפל שום מחויבות לעבור את הזמן הקצוב רק משום שאיחרתם. קרוב לודאי שמטופל אחר  עומד להתחיל בשעה הבאה.
  2. המטפל אמור לא לענות לטלפונים או לעסוק בשום דבר אחר מאשר בכם במהלך הפגישה הטיפולית.
  3. במידת הצורך – בטלו את פגישתכם בזמן כדי שהמטפל יספיק לעדכן את לוח הזמנים שלו (לרוב 24  עד 48 שעות). לרוב המטפלים גובים את מלוא התשלום עבור פגישות שהוחמצו ואשר לא קיבלו עליהן  הודעה מראש, משום שאתם משלמים עבור הזמן שמוקדש לכם.
  4. שתפו את המטפל בחוויותיכם והרגשותיכם בפתיחות וביושר ככל שתוכלו. זה אומר לקחת את הסיכון  של לשתף בנושאים ובפחדים העמוקים ביותר שלכם – זה יעזור לקדם את הטיפול.
  5. עבדו באקטיביות על הנושאים ביחד עם המטפל.
  6. יש אנשים שמגיעים לטיפול עם הגישה של "אני כאן, עכשיו תקן אותי", בזמן שבמציאות התהליך צריך להיות של עבודה משותפת של שניכם.
  7. מלאו את כל "שיעורי הבית" המוטלים עליכם. (שעורי הבית נועדו לעזור להרחיב את הישגי הטיפול  מעבר לשעה הטיפולית)
  8. חישבו על הטיפול בין הפגישות. היו מוכנים לדון במחשבות שעברו בכם בעקבות הפגישות הקודמות, או בכל תובנות אליהן הגעתם מאז הפגישה הקודמת. יתכן שאפילו תרצו להתחיל לכתוב יומן של  התנסויותיכם.
  9. שוחחו עם המטפל כשאתם מרגישים שהגיע זמן לסיים את הטיפול לפני אתם נפרדים.

אם אתם הולכים בעקבות הקווים המנחים האלה, הרי שלא רק תענו על הציפיות של טיפול, אלא גם תמקמו את עצמכם במצב הטוב ביותר כדי להפיק את המירב מהטיפול.

 

למה לא לצפות

אל תצפו מהמטפל לחולל ניסים. הבעיות שלכם נמצאות אתכם זמן רב, ודפוסים שהתבססו לאורך זמן ייקח זמן עד שישתנו. אל תצפו מהמטפל שיהיה חבר שלכם מחוץ לפגישה הטיפולית זה עלול להוביל לסיבוכים בטיפול ויש להימנע מכך. אתם יכולים לתהות מדוע המטפל אינו מכיר בכם בפומבי. זה משום שהמטפל רוצה לשמור על חסיון הקשר ביניכם. אם אתם עושים את הצעד הראשון ואומרים "שלום", קרוב לודאי שהאינטראקציה תהיה שונה. כמו כן אל תצפו שהמטפל שלכם ישתתף במסיבות וכו'. חלק מהמטפלים יבואו לאירועים משמעותיים כמו סיום לימודים או חתונה, ואחרים מאמינים שגם זה לא נאות. דברו עם המטפלים שלכם על רגשותיכם בנושאים אלה.

 

ממה להיזהר

  • אם אתם מרגישים שהמטפל מציב לכם מטרות המבוססות על מה שהוא חושב לנכון, אבל הן אינן שלכם  ואינן תואמות את תפישתכם – היזהרו.
  • לעיתים מטפלים מביאים ללא יודעין את הנושאים הלא פתורים שלהם עצמם לטיפול, ואלה משפיעים על  ההחלטות הטיפוליות שהם עושים ועל השיפוט שלהם. זה משהו שיש להיזהר ממנו.
  • לעולם אל תרשו למטפל לעשות פעולה כלשהי או לבקש מכם לעשות משהו המנוגד לערכים ולמוסר שלכם.  אם אי פעם המטפל יבקש מכם לעשות משהו שאינו מקובל עליכם ולא יכבד את רצונכם – עזבו מיד את  הטיפול. המטפלים נמצאים בעמדת כוח, ולעיתים הם מנסים להפעיל את הכוח הזה ע"י אמירה: "אני  יודע מה הכי טוב בשבילך". כמו בכל מקצוע, יש אחוז מסוים של מטפלים רעים שינצלו לרעה אל  כוחם. זכרו, לעולם אל תעשו משהו המנוגד לערכים שלכם.
  • יש מטפלים שלאחר שילמדו להכיר אתכם, ישימו את זרועם על כתפכם כמחווה של תמיכה. אבל אם  מחווה כזו גורמת לכם להרגיש לא נוח, אמרו למטפל. למטפל אסור לעולם לגעת בכם ללא הסכמתכם אם  הוא/היא אינו מכבד את רצונכם, עזבו מיד.
  • אם יש לכם איזושהי בעיה או חילוקי דעות עם המטפל, חיוני שתתנו לה ביטוי בגלוי. אי-הסכמות  עשויות להתעורר, זהו חלק מהתהליך הטיפולי. אתם צריכים להיזהר ממטפל שאינו מקשיב למה שאתם  מעלים ושאינו מתנצל על טעויותיו.

 

התנהגות בלתי מקצועית

מצופה ממטפלים שינהגו בהתאם לאמות מידה מוסריות וחוקי הקהילה. המטופלים זכאים להתייחסות של יושר, כבוד והגינות. כל התייחסות מינית מצד המטפל היא בלתי מקצועית בעליל ומנוגדת לקוד האתיקה המקצועי. אם המטפל מבקש מכם להסיר בגד כלשהו, או שהוא נוגע בכם בכל דרך שהיא, זוהי התנהגות פסולה שאינה אתית. גם מפגשים רומנטיים או אפילו הזמנה להיפגש מחוץ למסגרת הטיפולית מנוגדים לאתיקה.

היזהרו ממטפלים שמנסים לקבל מכם עזרה בבעיותיהם, או לערב אתכם בענייני עסקים. מטפלים יכולים להביא אנקדוטות אישיות כדי לעזור לכם בטיפול, אבל אסור שהפוקוס ישתנה לכיוון של עיסוק בבעיות המטפל. למרות שמקרים כאלה אינם נפוצים, אם אתם מאמינים שהמטפל שלכם התנהג בצורה בלתי מקצועית, פנו לועדת האתיקה המקצועית כדי לדון בכך.

החומר תורגם על ידי רותי מהאתרים הבאים
http://www.metanoia.org/choose/index.html
http://www.1-800-therapist.com/evaluate_therapist.htm
http://danenet.wicip.org/dcccrsa/saissues/counsel.html
http://www.mirror-mirror.org/therapist.htm
schwcof/diagnose.html~http://www.sover.net/


השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.